40797b4eaf2db02d56b74a142b22569c_-_how_to_create_google_analytics_account.png

تحلیل و آنالیز وب سایت یکی از مهمترین معیارهای سئو و بهینه سازی و موفقیت در تجارت ایینترنتی می باشد. یکی از سرویس های مهم گوگل که در این زمینه کمک شایانی به شما می کند سرویس گوگل آنالیتیک یا گوگل آنالیز می باشد
در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه ساختن یک اکانت کاربری در گوگل آنالیتیک آشنا کنیم

درقدم اول باید وارد سایت زیر شویم:

در این بخش از شما یک حساب کاربری در جیمیل خواسته می شود که با اطلاعات اکانت آن وارد سیستم گوگل شوید
 و در نهایت روی دکمه access google analitics کلیک کنید .

حال در صفحه باز شده آدرس وب سایت خود را وارد کنید
www.ehsanweb.com
در فیلد دوم عنوانی برای گوگل آنالیز خود انتخاب کنید
Ehsanweb
در فیلد سوم محدوده جغرافیایی خود را انتخاب کنید.
Iran
بعد روی دکمه  (continue)  کلیک کنید
اکنون در صفحه ی باز شده مشخصات خود را وارد نمائید و بعد از تکمیل تمامی مراحل دکمه continue رو بزنید.
در صفحه باز شده قوانین رو مشاهده می کنین بعد از مطالعه تیک موافقت رو بزنید
و سپس دکمه Create an account را کلیک کنید
در نهایت نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که دو نوع کد به شما تحویل داده خواهد شد که یک کدام از آنها بصورت فایل اچ تی ام ال می باشد و دیگری بصورت تگ
در صورتیکه فایل اچ تی ام ال را انتخاب فرمایید می بایستی آنرا در روت وب سایت خود (روت هاست) قرار دهید و در صورتیکه تگ را انتخاب کنید می بایستی بین تگ های head  در وب سایت خود قرار دهید
پس از انجام این مرحله و تایید توسط گوگل پیام تبریک برای شما به نمایش درمی آید و شما می توانید فرایند وب سایت خود را از این قسمت بررسی نمایید

4c81bc0db4f0d4a40317aa856f56603f-how_to_seo_website_for_google.jpg

بحثی که در اینجا مطرح است یافتن روش ها و راهکارهایی است که به جلب توجه بیشتر موتور جستجوی گوگل کمک می کند
برای عملی شدن این کار بایستی اراده و پشتکار داشته باشید و مراحل زیر را نیز دنبال کنید

در طراحی سایت به تصاویری که استفاده می کنید دقت کنید
تصاویر بهینه نشده سرعت بارگذاری صفحه را کند می کنند با اینکه هم اکنون سرعت اینترنت در کشور نسبت به سال های قبل کمی بهبود یافته ولی این مسئله نمی تواند شما را از این نکته غافل کند بنابراین در استفاده از تصاویر ، سایز آنها را مطابق با سایز محل نمایش آن ها در نظر بگیرید و فرمت فایل را مطابق اولویت GIF, PNG, JPG در نظر بگیرید

در انتخاب نوع سی ام اس و زبان برنامه نویسی سایت دقت کنید 
امروزه  سی ام اس های مختلفی در بازار موجود می باشند که هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند اما نکته ای که در انتخاب این نرم افزارها به شما کمک می کند این است که ساختار اصولی سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، سرعت و عملکرد برنامه ، سیستم های اشتراک گذاری مطالب از جمله موارد مهمی هستند که باید در اینگونه سی ام اس ها رعایت شده باشند

تگ های اصلی سئو را در نظر داشته باشید
تگ های بخش Header سایت را مطابق قوانین گوگل تنظیم کنید. برای مثال حتما برای هر صفحه عنوان جدا و توضیحات جدا در نظر بگیرید و از وجود تگ های title , description, … مطمئن شوید.

تگ های اشاره گر را فراموش نکنید
 به بدنه اصلی سایت دقت کنید قسمت کد صفحات را ببینید بررسی کنید تگ های h1, h2, h3 در صفحات وجود داشته باشند و به ترتیب اولویت کلمات یا عبارات مورد نظر جهت جستجو در تگ ها آن ها را بگنجانید
 
 قالب وب سایت
 قالب سایت خود را دائم تغییر ندهید و با فاصله زمانی حداقل چند ماه اینکار را انجام دهید بیشتر تمرکز خود را در افزودن و بروز کردن مطالب سایت قرار دهید. اگر جایی مجبور شدید کیفیت را فدای بهینه سازی سایت بکنید اگر به کل کار لطمه نمی زند توصیه می کنیم این کار را انجام دهید چرا که یک سایت با کیفیت عالی وقتی دیده نشود به درد خودتان می خورد!!!
 
محتوا پادشاه است
 همیشه مطلب اضافه کنید و از ثبت مطلب در نقشه سایت مطمئن شوید و بلافاصله مطلب جدید را در شبکه های اجتماعی به اشتراک با دیگران قرار دهید. پشتکار در اینجا به درد می خورد. شما باید هر روز سر یک زمان مشخصی اقدام به بروز رسانی سایت کنید آن هم با مطالبی که کپی شده از جایی نباشند و برای کاربران جالب باشند.
 
 تحلیل بموقع
 گوگل ابزارهای ممختلفی را جهت بررسی عملکرد و پیشرفت سایت در موتورهای جستجو در اختیار کاربران می گذارد از جمله این سیستم ها گوگل وب مستر تولز می باشد که تسط آن می توانید وضعیت سایت خود را مثل کلمات جستجو شده ، صفحات بازدید شده ، صفحات دارای ایراد و ... را بدقت بررسی نمایید
 
ملاحظه می کنید تا اینجا نکات زیادی ذکر شد اما اصلا صحبت از لینک های بیرونی یا تبادل لینک به میان نیامد دلیل این امر اهمیت نداشتن لینک سازی نیست بلکه خواستیم به شما گوش زد کنیم که بهینه سازی سایت و جلب توجه موتور جستجوی گوگل فقط داشتن لینک در سایت های دیگران نیست

قبل از هر چیزی باید گفت، ۶ چرخ بودن این غول‌پیکر است که توجه همه را جلب می‌کند. از لحاظ تئوری ساده، چرخ بیشتر، مساوی است با تایر بیشتر، چسبندگی بیشتر و البته جلب توجه بیشتر. شرکت هنسی پرفورمنس (Hennessey Performance) با پیروی از این تئوری، به سراغ وانت فورد F-150 رپتور رفته است. تیم مهندسی هنسی با اضافه کردن یک محور و نام ولوسی‌رپتور (VelociRaptor) به وانت فورد، یکی از جذاب‌ترین و پرقدرت‌ترین وانت پیکاپ‌های جهان را خلق کرده‌ است.

پیشرانه و قوای فنی؛ ولوسی رپتور در بدنه‌ی تی‌-رکس

هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor

از نام برازنده‌ی ولوسی‌رپتور که بگذریم، به قوای فنی و قدرت این وانت ۳ محوره می‌رسیم. فورد F-150 رپتور از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین‌توربو با قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۹۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند که حالا با تیونینگ و بهینه‌سازی هنسی، امکان سفارش نسخه‌ی ۶ چرخ ولوسی‌رپتور با قدرت‌های ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ اسب بخار وجود دارد.

مدلی که تصاویر آن را مشاهده می‌کنید، پکیج ۶۰۰ اسب بخاری هنسی با گشتاور ۸۴۰ نیوتن‌متر است که این وانت خارق‌العاده را در زمانی کمتر از ۵ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. برای درک بهتر عملکرد بی‌نظیر ولوسی رپتور، کافی است که تعداد چرخ‌ها، وزن و ابعاد آن و البته قوانین فیزیک را در نظر گرفت.

۳ پکیج تیونینگ مختلف؛ ۳ قدرت متفاوت

هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor

بهینه‌سازی هنسی شامل سیستم جدید و قدرتمند گردش هوا، تقویت قدرت توبوشارژرها (مرحله‌ی اول)، اینترکولرهای بزرگ‌تر و ECU تیونینگ شده است. تمام این موارد با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار در دسترس است؛ برای افزایش قدرت تا ۷۰۰ اسب بخار باید کیت توربو مرحله‌ی دوم، منیفولدهای توربو و سوپاپ تخلیه فشار خروچی اگزوز استیل ضد زنگ، اینترکولر بهتر، سوپاپ‌های تخلیه فشار دوگانه و ECU تقویت‌شده را به قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار سفارش داد. با اینکه خبری از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل نیست, اما به لطف سیستم اگزوز استیل ضد رنگ جدید، صدای ولوسی رپتور درخور ظاهر آن است.

هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor


  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor
  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor
  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor
  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor


چرخ‌های محور وسط ولوسی رپتور، دقیقاً در جای همان چرخ‌های محور عقب فورد F-150 رپتور قرار دارند. تیم مهندسی هنسی با اضافه کردن ۷۶ سانتی‌متر دیگر به طول این وانت، محور سوم ۶.۳۵ سانتی‌متری را در کنار کمک‌فنرهای بیشتر قرار داده‌ است. تمام قدرت و گشتاور ولوسی رپتور توسط جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته استاندارد به دو محور عقب فرستاده می‌شود.

هنسی VELOCIRAPTOR 6×6

علاوه بر بهینه‌سازی‌های سیستم اگزوز، اینترکولر و ECU، آپشن‌های زیادی هم برای ولوسی رپتور در نظر گرفته شده است. ترمزهای سفارشی برند برمبو در عقبو جلو، رینگ و تایرهای بزرگ‌تر، سیستم روشنایی LED، طراحی سفارشی کابین و پنل‌های ضد گلوله از آپشن‌های این غول آمریکایی هستند. تمام این موارد را در کنار سیستم تعلیق برند Fox که هم‌رده‌ی خودروهای مسابقه‌ای آف‌رود Baja است، رینگ‌های ۲۰ اینچی، تایرهای مخصوص آف‌رود، سپرهای بزرگ جلو و عقب و چراغ‌های LED سقفی قرار دهید، تا ولوسی رپتور از جذاب‌ترین خودروهای رویایی لیست آرزوهای علاقمندان دنیای خودرو باشد.

فورد F-150 رپتور، بزرگ‌تر از همیشه

هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor

اضافه کردن یک محور اضافه، فورد F-150 رپتور بزرگ را بزرگ‌تر کرده که البته این مورد کاملا مناسب سلیقه‌ی خریداران ولوسی رپتور است. بخش زیادی از این ابعاد بزرگ متوجه افزایش ارتفاع ۲۰ سانتی‌متری و افزایش طول ۷۶ سانتی‌متری است. شاید این اعداد روی کاغذ چندان جلب توجه نکنند؛ اما افزایش طول رپتور F-150 از ۱.۷ متر به ۲.۴ متر و اضافه کردن کیت بدنه‌ی عریض‌تر حتماً در جاده احساس می‌شود.

کیفیت سواری؛ سخت، پرسروصدا و سریع

هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor


  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor
  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor
  • هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor
  • velociraptor


با اضافه کردن ارتفاع و یک محور بیشتر، چابکی وانت فورد تحت تأثیر قرار گرفته است. فرمان سنگین در پیچیدن کمترین بازخورد ممکن از جاده را به راننده منتقل می‌کند. البته با وجود سیستم تعلیق ساده‌ی تخت در عقب، سواری سفت و سخت در ولوسی رپتور نمایان شده است. رپتور استاندارد به لطف کمک فنرهای بزرگ Fox سواری نرمی دارد؛ ولی ولوسی رپتور کاملاً در نقطه‌ی مقابل آن قرار می‌گیرد. رانندگی با ولوسی رپتور نیازمند ستون فقرات مستحکم است؛ چرا که تک‌تک ناهمواری‌ها و دست‌اندازهای جاده را باید تحمل کرد.

اما سواری بسیار سخت ولوسی رپتور با وجود دو توربوشارژر در کنار پیشرانه‌ی V6 اکوبوست فورد و عملکرد بی‌نظیر آن که هیچ شباهتی به وانت پیکاپ ندارد، در عرض چند دقیقه فراموش می‌شود. قدرت ۶۰۰ اسب بخاری ولوسی رپتور در کنار گیربکس ۱۰ سرعته‌ی عالی و سیستم اگزوز عصبانی قرار گرفته است که در مقابل رپتور استاندارد ۴۵۰ اسب بخاری، عملکردی متفاوت و دیدنی دارد.

کلام آخر

هنسی ولوسی رپتور / Hennessey VelociRaptor

هنسی ولوسی رپتور به هیچ وجه به پیچیدگی و خوش‌ساختی مرسدس بنز G63 آلمانی با ۶ چرخ نیست؛ اما حداقل در میدان مبارزه‌ی قیمت، ۶ چرخ آمریکایی عملکرد بهتری دارد. هنسی ولوسی رپتور فول آپشن با قیمت ۲۶۰ هزار پوند (حدود ۳۷۰ هزار دلار) عرضه می‌شود که در برابر مرسدس بنز ۳۷۰ هزار پوندی (حدود ۵۲۵ هزار دلار)، قیمت بسیار کمتری است. از طرفی غول ۶ چرخ هنسی فقط در تعداد محدود ۱۰۰ دستگاه عرضه می‌شود که بدون شک به لطف سلیقه‌ی آمریکایی‌ها، بخش زیادی از این تعداد در خانه فروخته خواهد شد.

شیائومی از معدود تولیدکنندگانی است که در آغاز راه خود گوشی‌هایی با بوتلودر باز عرضه می‌کرد. حتی از آن‌جایی که آن زمان اندروید راحت‌تر روت می‌شد، گزینه‌ای برای دادن دسترسی روت به برنامه‌ها نیز در رام گوشی‌های شیائومی وجود داشت؛ اما رفته‌رفته وقتی این شرکت نامی برای خود دست و پا کرد از سوی گوگل، به عنوان شرکت توسعه‌دهنده‌ی اندروید، تحت فشار قرار گرفت و به دلیل نگرانی‌های امنیتی گوگل ناچار به حذف این امکان و بستن بوتلودر شد؛ اما شیائومی با اینکه بوتلودر را بست، امکان دسترسی به edl را از بین نبرد. edl امکانی است که توسط کوالکام در نظر گرفته شده و در مواقع اضطراری که دسترسی به ریکاوری و فست‌بوت به دلیل نقص نرم‌افزاری ممکن نیست، برای فلش کردن دستگاه استفاده می‌شود. در نتیجه صاحبان دستگاه‌هایی مثل ردمی نوت ۳ و می ۵ همچنان می‌توانستند از edl فلش بشوند.

متأسفانه پس از مدتی این امکان هم با انتشار به‌روزرسانی از بین رفت و تقریبا از دو سال پیش تا‌کنون تمام گوشی‌های شیائومی برای فلش شدن اول باید آنلاک شوند. البته نرم‌افزاری به نام Updater در خود گوشی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید رام‌های ریکاوری با پسوند زیپ را فلش کنید. اما این تنها در مواقعی امکان‌پذیر است که بخواهید نسخه‌ی جدیدتری از رام در حال اجرا را نصب کنید. این نسخه‌ی جدیدتر می‌تواند از نوع دولوپر یا استیبل باشد؛ اما حتما باید جدیدتر باشد؛ یعنی بیلد قدیمی از هر نوعی که باشد با این روش قابل نصب نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر از رام چین استفاده می‌کنید، نمی‌توانید با آپدیتر رام گلوبال روی آن نصب کنید و عکس این حالت نیز ممکن نیست.

توضیحاتی در مورد رام‌های شیائومی

انواع رام‌های شیائومی

رام‌های شیائومی به دو دسته‌ی اصلی استیبل و دولوپر تقسیم می‌شوند که ممکن است مخصوص چین یا گلوبال (جهانی) باشند.

  • رام استیبل: رام‌های استیبل معمولا به صورت ماهیانه منتشر می‌شوند و از لحاظ عملکرد پایدار هستند.
  • دولوپر یا توسعه دهندگان: به صورت هفتگی منتشر می‌شوند و ممکن است از ویژگی‌های بیشتری داشته باشند؛ اما حالت بتا و آزمایشی داشته و نسبت به رام‌های استیبل پایداری کمتری دارند.

رام چین

در صورت خرید گوشی شیائومی با پک چین به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است. فاقد زبان فارسی است و رام آن مملو از برنامه‌های چینی است که تعدادی از آن‌ها قابل حذف هم نیستند. باید بدانید که رام‌های چین فاقد هرگونه برنامه‌ی گوگل هستند و در صورت نیاز به آن‌ها باید از اینستالرهای موجود استفاده کنید.

رام گلوبال

رام‌های گلوبال روی گوشی‌هایی که به اصطلاح پک اروپا هستند به صورت پیش‌فرض نصب بوده و فاقد برنامه‌های چینی هستند. برنامه‌های گوگل ضروری به صورت پیش‌فرض روی این رام نصب است؛ اما ممکن است همه‌ی مدل‌های شیائومی دارای رام گلوبال نباشند. مخصوصا گوشی‌هایی که پردازنده‌ی مدیاتک دارند به دلیل ممنوعیت عرضه‌ی مدیاتک در هند معمولا از رام گلوبال بی‌نصیب می‌مانند.


با یک محاسبه‌ی ساده می‌توان متوجه شد که با چهار نوع رام رسمی طرف هستیم؛ استیبل چین، دولوپر چین، استیبل گلوبال، دولوپر گلوبال

از هر کدام از رام‌های فوق دو نسخه وجود دارد. یکی با پسوند zip برای نصب از ریکاوری و دیگری با پسوند tgz یا tar برای نصب از فست‌بوت که مجموعا ۸ رام می‌شود.

اما یک مدل رام دیگر نیز وجود دارد که بد نیست اشاره‌ای به آن نیز داشته باشیم. کاربران رام‌های استیبل بعضی مواقع اعلام به‌روزرسانی‌ را دریافت می‌کنند در صورتی که سایر کاربران همان گوشی و رام چنین اعلانی را دریافت نکرده‌اند. جالب‌تر اینکه اگر در دانلود و نصب این به‌روزرسانی تعلل کنند، آن را از دست خواهند داد. اگر کاربر رام استیبل شیائومی بوده باشید ممکن است برای شما پیش آمده باشد که دانلود رام را به دلیل هزینه‌های اینترنت به نیمه‌های شب موکول کرده‌اید اما وقتی خواستید این کار را انجام دهید، خبری از به‌روزرسانی نبوده است. به این نوع رام استیبل بتا گفته می‌شود. شیائومی آن را به صورت رندوم برای تعدادی از کاربران منتشر می‌کند و در صورتی که بازخورد مثبتی دریافت کند آن را به طور رسمی منتشر می‌کند.

چرا باید آنلاک کنم؟

همانطور که گفته شد برای حرکت بین رام‌های چین و رام‌های گلوبال نیاز به آنلاک بوتلودر است. البته ممکن است روش‌هایی غیررسمی مثل ابزار فلش غیررسمی XiaomiTool نیز برای نصب رام بدون آنلاک وجود داشته باشد؛ اما آن‌چه ما در این مقاله به آن می‌پردازیم روش‌های رسمی شرکت شیائومی است که پس از اتفاقات یادشده برای کاربران در نظر گرفته شده است.

آنلاک علاوه بر نصب رام از فست‌بوت کاربردهای دیگری نیز دارد. مثلا اگر قصد نصب ریکاوری‌های کاستوم مثل twrp را داشته باشید باید ابتدا بوتلودر را باز کنید. روت کردن نیز از اندروید ۵ لالیپاپ به بالا نیازمند باز کردن بوتلودر شد. با نصب ریکاوری کاستوم قادر خواهید بود رام‌های کاستوم مانند lineage را روی گوشی خود نصب کنید. همچنین رفتن به edl نیز با باز شدن بوتلودر امکان پذیر خواهد بود. کافی است در حالت فست‌بوت دستور fastboot oem edl را در cmd وارد کنید.

توجه داشته باشید که چنانچه حافظه‌ی گوشی خود را encrypted کرده باشید، آنلاک کردن می‌تواند منجر به پاک شدن حافظه‌ی داخلی گوشی شما شود. بنابراین، قبل از هر اقدامی تهیه‌ی یک نسخه‌ی پشتیبان ضروری به نظر می‌رسد.

تهیه‌ی پشتیبان یا بکاپ

همیشه قبل از اقدامات نرم‌افزاری این‌چنینی بکاپ گرفتن اولین اقدام است. تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان به شما کمک می‌کند فایل‌های شخصی و حتی دیتای برنامه‌ها را نیز برای استفاده در رام جدید ذخیره کنید. این کار از طریق برنامه‌ی بکاپ موجود در رام‌های شیائومی به سادگی امکان‌پذیر است. گزینه‌ی مربوط به این برنامه در MIUI 9 در additional settings موجود در تنظیمات گوشی وجود دارد. پس از ورود به این قسمت طبق تصاویر عمل کنید.


بکاپ شیائومی
پس از اتمام پشتیبان‌گیری فولدر آن را در پوشه‌ی Miui/Backup حافظه‌ی گوشی پیدا کرده و آن را به فلش مموری یا رایانه منتقل کنید.

بکاپ شیائومی

پس از این کار هر زمان نیاز به بازگرداندن فایل‌های خود داشته باشید می‌توانید با قرار دادن این فولدر در جای قبلی خود فرایند ریستور یا بازنشانی را انجام دهید.

ریستور شیائومی

آموزش آنلاک بوتلودر گوشی‌های شیائومی

در کنار تمام مزایایی که برای باز کردن بوتلودر ذکر شد، این کار معایبی نیز ممکن است به همراه داشته باشد. مثلا سرویسی مانند find device که هنگام دزدیده یا گم شدن دستگاه می‌تواند مفید باشد از کار می‌افتد و به طور کلی ریسک امنیتی دستگاه بالا می‌رود. هرچند هر زمان که لازم باشد می‌توانید به سادگی وارد کردن یک دستور cmd بوتلودر را مجددا ببندید. فقط باید مراقب باشید در این زمان رام غیررسمی روی گوشی نصب نباشد؛ چرا که در این‌صورت گوشی بالا نخواهد آمد. به هرحال، برای کاربران حرفه‌ای، آنلاک از اقدامات واجب به حساب می‌آید. برای باز کردن بوتلودر گوشی شیائومی خود با آموزش زیر همراه باشید.

آنلاک شیائومی

گام اول: ارسال درخواست

وارد این آدرس شوید. با صفحه‌ی زیر مواجه خواهید شد. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده درخواست خود را برای باز کردن بوتلودر ارسال کنید.

آنلاک شیائومی

فیلد آخر دلیل شما برای آنلاک کردن را خواسته است که می‌توانید جمله‌ی انگلیسی زیر به معنی می‌خواهم رام گلوبال نصب کنم را بنویسید:

Because I want to flash global ROM.

بهتر است قبل از ارسال درخواست با اکانت خود در فروم شیائومی کمی فعالیت کنید. مهم نیست چه فعالیتی باشد. در تمام تاپیک‌ها یک thanks گفتن می‌تواند امتیاز کاربری شما را بالا ببرد و در نتیجه با درخواست شما راحت‌تر موافقت شود.

گام دوم: دریافت جواب و نصب Mi Unlock

پس از چند روز پیامکی مثل تصویر زیر از سوی شیائومی برای شما ارسال خواهد شد که از موافقت با درخواست شما حکایت دارد. در این مرحله باید به این نشانی که در پیامک هم آمده مراجعه کرده و نرم‌افزار Mi Unlock را از اینجادانلود و نصب کنید.

آنلاک شیائومی

گام سوم: بایند کردن یا پیوند گوشی و اکانت به یکدیگر

برای این‌کار باید ابتدا دولوپر آپشنز را فعال کنیم. برای این منظور به قسمت about phone یا درباره‌ی گوشی در تنظیمات رفته و ۷ مرتبه روی miui version می‌زنیم. سپس به تنظیمات برگشته و وارد additional settings می‌شویم. developer options پایین‌ترین گزینه‌ی این فهرست خواهد بود. وارد آن شده و طبق تصاویر عمل کنید.

چنان‌چه گوشی و اکانت شما در این مرحله با موفقیت به یکدیگر مرتبط یا بایند شوند پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد:

Added successfully. Mi account is associated with the device now

آنلاک شیائومی

در این مرحله ممکن است دو حالت دیگر پیش بیاید. یکی اینکه ممکن است پیغامی ظاهر شود که از شما بخواهد ۷۲ ساعت بعد اقدام به آنلاک کنید. در این حالت معمولا دو روز بعد می‌توانید این کار را انجام دهید.

حالت دیگر این است که سرور خطا می‌دهد و عملا بایندینگ اتفاق نمی‌افتد. این موضوع ممکن است به دلیل وجود اختلالات در سرور شیائومی باشد. چاره‌ی کار تبدیل آی‌پی شما به آی‌پی چین است. 


FlyVPN

FlyVPN

گام چهارم: آنلاک

گوشی خود را خاموش کرده و با نگه داشتن همزمان دکمه پاور و ولوم پایین وارد حالت فست‌بوت شوید.

شیائومی فست بوت

گوشی را با کابل USB به سیستم وصل کنید. برنامه‌ی Mi Unlock را اجرا کرده و با اطلاعات کاربری خود لاگین کنید. برنامه در این مرحله بررسی می‌کند که آیا اکانت شما اجازه‌ی آنلاک دارد یا نه. از آن‌جایی که شما قبلا پیامک مجوز را دریافت کرده‌اید مشکلی نخواهد بود.

در این مرحله‌ بعد از اینکه گوشی توسط نرم‌افزار تشخیص داده شد، می‌توانید ضمن پذیرفتن ریسک‌های توضیح داده شده روی دکمه‌ی آنلاک کلیک کنید. عملیات آنلاک طبق تصاویر انجام گرفته و عرض ۱۰ ثانیه به پایان خواهد رسید.

آنلاک شیائومی

نکته: برای بستن مجدد بوتلودر نیازی به فلش رام از فست‌بوت نیست. کافی است در همین حالت که گوشی در فست‌بوت قرار دارد cmd را اجرا کرده و دستور زیر را وارد کنید:

fastboot oem lock

توجه داشته باشید که برای آنلاک یک دستگاه با همان اکانت محدودیتی وجود ندارد و می‌توان بدون وقفه لاک و آنلاک کرد؛ اما برای باز کردن بوتلودر دستگاه دیگر با همان اکانت محدودیت در نظر گرفته شده است و باید بین آنلاک دو دستگاه به گفته‌ی شیائومی ۳۰ روز فاصله وجود داشته باشد. البته در عمل این فاصله کمتر بوده و معمولا بعد از ۱۰ روز می‌توان را آنلاک کرد.

وقتی بوتلودر گوشی آنلاک شد، یعنی گوشی آماده‌ی نصب ریکاوری یا فلش کردن است. برای فلش کردن گوشی به برنامه‌ی Mi Flash نیاز دارید؛ اما نصب این برنامه نصب درایورهایی را به همراه دارد که به اصطلاح Unsigned هستند و ویندوز شما ممکن است این اجازه را ندهد. به همین دلیل نیاز است ابتدا driver signature enforcement را در ویندوز خود لغو کنید.

آموزش لغو موقت الزام داشتن مجوز برای درایور در ویندوز

از آن‌جایی که الزام داشتن مجوز برای درایورها توسط ویندوز یک تمهید امنیتی از سوی مایکروسافت است و فواید خود را دارد، لغو دائم این امکان پیشنهاد نمی‌شود. به همین جهت ما فقط به آموزش لغو موقت آن در ویندوزهای مخالف بسنده می‌کنیم.

ویندوز ۷

۱. هنگام بوت رایانه کلید F8 را فشرده و وارد Advanced Boot Options شوید.

۲. با استفاده از کلید فلش پایین در کیبورد به گزینه‌ی Disable Driver Signature Enforcement بروید.

مجوز درایور ویندوز

۳. کلید را Enter را بزنید تا این گزینه فعال شود. سیستم به صورت خودکار ریستارت خواهد شد.

ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰

۱. برای رفتن به Advanced Boot Options در ویندوز ۸ و ۱۰ کافی است ضمن نگه داشتن دکمه‌ی Shift روی Restart کلیک کنید.

لغو الزام مجوز درایور

۲. در صفحه‌ی ظاهر شده روی کاشی Troubleshoot کلیک کنید.۳. حالا Advanced Options را انتخاب کنید.


لغو الزام مجوز درایور

۳. در این مرحله روی Startup Settings کلیک کنید.

لغو الزام مجوز درایور

۴. روی Restart کلیک کنید تا سیستم راه‌اندازی مجدد شده و وارد تنظیمات استارتاپ شود.

لغو الزام مجوز درایور

۵. در تنظیمات استارتاپ کلید 7 یا F7 را بزنید تا گزینه‌ی Disable driver signature enforcement انتخاب شود.

لغو الزام مجوز درایور

۶. سیستم در حالتی که الزام مجوز درایور لغو شده است بالا خواهد آمد. 

توجه داشته باشید از آنجایی که روش‌های فوق موقتی هستند، با ریستارت مجدد همه چیز به حالت قبل باز خواهد گشت.

فلش گوشی‌های شیائومی با پردازنده‌ی اسنپدراگون

قبل از هرچیز مطمئن شوید که گوشی حداقل ۵۰ درصد شارژ داشته باشد. 

فلش شیائومی

در مرحله‌ی زیر روی گزینه‌ی دوم کلیک کنید تا آدرس فولدر درایورها را به سیستم بدهید.

فلش شیائومی

فلش شیائومی

فلش شیائومی

۷. می فلش را اجرا کنید و دکمه‌ی Refresh را بزنید تا اتصال گوشی مشخص شود.

۸. روی Browse کلیک کنید و آدرس رام فست‌بوت را به نرم‌افزار بدهید. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که رام فست‌بوت باید توسط winrar استخراج شود. گاهی لازم است دوبار این کار را انجام دهید. نهایتا آدرسی که به می فلش می‌دهید باید فولدر اصلی رام باشد نه فولدر images داخل آن.

فلش شیائومی

۹. چنانچه می‌خواهید با فلش گوشی بوتلودر نیز مجددا بسته شود روی اولین گزینه از سمت راست و اگر نمی‌خواهید روی اولین گزینه از سمت چپ در پایین نرم‌افزار کلیک کنید. گزینه‌ی وسط فقط پارتیشن‌های سیستمی را بازنویسی می‌کند و حافظه‌ی داخلی دست‌نخورده خواهد ماند؛ اما این گزینه در اکثر مواقع پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا ممکن است کش رام فعلی روی اجرای درست رام جدید تأثیر بگذارد و به علاوه برخی نرم‌افزارها ممکن است با نسخه‌ی به‌روزرسانی شده سازگار نباشند.

۱۰. روی دکمه‌ی flash کلیک کنید و ۳ تا ۵ دقیقه (بسته به سیستم و گوشی) منتظر بمانید. مراقب باشید تا پایان روند فلش و ریستارت خودکار گوشی دست به چیزی نزنید و گوشی را از سیستم جدا نکنید.

فلش گوشی‌های شیائومی با پردازنده‌ی مدیاتک

نصب رام در گوشی‌های مدیاتکی به کلی متفاوت است. در این گوشی‌ها نیازی به آنلاک بوتلودر برای نصب رام نیست. بنابراین روش زیر روی بوتلودرهای باز و بسته‌ی مدل‌های مدیاتک عمل خواهد کرد.

۲. در این مرحله لازم است درایورها را برای برقراری ارتباط بین گوشی و رایانه نصب کنید. برای این منظور درایورها را آنزیپ کنید و روی Install.bat دوبار کلیک کنید. اجازه‌های لازم را بدهید تا درایورها به صورت کامل نصب شوند.

۳. حالا فایل‌های مربوط به SP Flash Tool و رام فست‌بوت را استخراج کنید.

۴. وارد پوشه‌ی SP Flash شده و flash_tool.exe را با راست کلیک کردن و انتخاب Run as administrator اجرا کنید.

۵. بعد از ورود به SP Flash Tool روی دکمه‌ی Download Agent کلیک کنید و آدرس فایل MTK_AllInOne._DA.bin را از داخل فولدر فلش تول که قبلا استخراج کرده‌اید به آن بدهید.

فلش شیائومی

۶. روی دکمه‌ی Scatter loading کلیک کرده و فایل MT6797_Android_scatter را از فولدر استخراج شده‌ی رام فست‌بوت لود کنید.

فلش شیائومی

۷. گوشی را خاموش کنید، ولوم پایین را نگه داشته و به سیستم وصل کنید. ولوم پایین را بعد از مشاهده‌ی نوار زردرنگ رها کنید.

۸. حالا تیک تمام گزینه‌ها غیر از Boot و Systems را برداشته و روی Download کلیک کنید.

فلش شیائومی

۹. روند فلش آغاز خواهد شد و نوار پیش روی شما به رنگ‌های قرمز و بنفش و زرد تغییر رنگ می‌دهد و نهایتا عملیات فلش طبق تصاویر زیر پایان می‌یابد و گوشی ریستارت می‌شود.

فلش شیائومی

نصب رام از داخل گوشی به کمک Updater

حالت اول

به‌روزرسانی از طریق OTA آمده و اعلان آن را دریافت می‌کنید. در این حالت برنامه‌ی آپدیتر را اجرا کنید و اجازه‌ی دانلود و نصب را بدهید. گوشی ریستارت شده و رام را نصب خواهد کرد.

فلش شیائومی

حالت دوم

در این حالت رام ریکاوری گوشی خود را از اینجا دانلود می‌کنید و سپس آن را به آپدیتر می‌دهید تا نصب کند.

برای این‌کار از اینجا به صفحه‌ی دانلود رام مخصوص گوشی خود رفته و رام ریکاوری با پسوند zip را دانلود کنید.

وارد Updater شوید و روی دکمه‌ی گزینه‌ها که به شکل سه نقطه‌ است بزنید و آدرس رام زیپ دانلود شده را به آن بدهید.

فلش شیائومی

بعد از شناسایی برای نصب و ریبوت از شما اجازه خواهد خواست. در صورت تأیید گوشی ریستارت شده، به ریکاوری می‌رود و رام نصب خواهد شد.

نصب ریکاوری از فست‌بوت

برای نصب ریکاوری نیاز به کار خارق‌العاده‌ای ندارید. در واقع، می‌توان تقریبا روی تمام گوشی‌های اندروید در صورت آنلاک بودن به این روش ریکاوری نصب کرد.

روش انجام کار

۱. طبق آموزش گوشی را آنلاک کنید.

۲. گوشی را خاموش کرده و با نگه داشتن همزمان دکمه‌های پاور و ولوم پایین به مدت ۵ ثانیه وارد حالت فست‌بوت شوید.

‌۳. ریکاوری مخصوص گوشی خود را دانلود کنید. 

۴. فایل ریکاوری با پسوند img را داخل یک پوشه قرار دهید و آن را به twrp.img تغییر نام دهید.

۵. گوشی را با USB به سیستم وصل کنید.

۶. با نگه داشتن دکمه‌ی Shift روی فضای خالی پوشه راست‌کلیک کنید و Open command را بزنید.

۷. در پنجره‌ی CMD باز شده دستور زیر را وارد کرده اینتر بزنید.

fastboot flash recovery twrp.img

۸. برای خروج از حالت فست‌بوت دکمه‌ی پاور را چند ثانیه نگه دارید تا گوشی ریستارت شود. می‌توانید همزمان دکمه‌ی ولوم بالا را نیز بگیرید تا پس از ریستارت مستقیما وارد ریکاوری شوید.

۹. برای ورود به ریکاوری همواره می‌توانید در حالتی که گوشی خاموش است، دکمه‌ی پاور و ولوم بالا را چند ثانیه نگه دارید و پس از ویبره رها کنید و منتظر بمانید تا گوشی وارد ریکاوری شود.

نکته: چنانچه مطمئن نیستید که بوتلودر گوشی شما باز است یا بسته، همواره می‌توانید از دو راه این موضوع را بررسی کنید. یکی با مراجعه به قسمت developer options در گوشی.


آنلاک شیائومی

روش دیگر بررسی از فست‌بوت است. وارد فست‌بوت شوید و بعد از اتصال گوشی به سیستم برای اطمینان از برقرای ارتباط گوشی و سیستم دستور زیر را وارد کنید:

fastboot oem devices

در صورت اتصال موفق گوشی شما به صورت کدهای آلفانومریک نشان داده خواهد شد. حالا دستور زیر را در cmd وارد کنید:

fastboot oem device-info

فست بوت شیائومی

نمایش true در مقابل Device unlocked به معنی باز بودن بوتلودر و نمایش false در این قسمت نشانگر بسته بودن آن است.


راه‌اندازی سامانه ثبت دامنه‌ اینترنتی با میزبانی داخلی

سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای اعمال تعرفه‌ی ترجیحی اینترنت، سامانه ثبت دامنه‌ی اینترنتی را که در داخل ایران میزبانی می‌شوند، راه‌اندازی کرد.

اجرای این طرح بر مبنای مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و با هدف محاسبه نیم‌بهای ترافیک اینترنت برای سایت‌های داخلی صورت می‌گیرد. پیش از این، تعرفه ترجیحی نیم‌بها برای ۵۰۰ سایت پربازدید داخلی محاسبه می‌شد که چند روز گذشته و با اعلام وزیر ارتباطات، این دستورالعمل به تمامی سایت‌های داخلی تعمیم یافت.

از این رو تمامی وب‌سایت‌های داخلی که در داخل ایران میزبانی می‌شوند و قابلیت به‌روزرسانی IP آدرس‌ خود را دارند تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند. بر این اساس، سامانه ثبت درخواست و ایجاد لیست سفید برای اعلام آدرس IP دارندگان ترافیک متقاضی اعمال تعرفه ترجیحی با داشتن قابلیت به‌روزرسانی آدرس‌ IP از سوی دارندگان ترافیک داخلی راه‌اندازی شده است.

برمبنای شرایط اعلام‌شده در این سامانه، مسئولیت اطلاعات واردشده به آن از جمله آدرس IP و به‌روزرسانی مرتب آن به عهده ثبت‌نام‌کنندگان است. اسامی این وب‌سایت‌ها قرار است پس از نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به اپراتورهای اینترنت برای اطلاع‌رسانی به مشترکان، ارسال شود. ثبت نام افراد حقیقی و حقوقی در این سامانه فراهم شده و از طریق مراجعه به نشانی cip.ito.gov.ir ممکن است.

مصاحبه اختصاصی زومیت با گلن رایان، هنرمند خلاق عصر حاضر

۱.  تصاویر مادون قرمز (Infra-Red): نور خورشید (و به شکل کلی‌تر تابش‌های الکترومغناطیسی) دارای طیف‌ها و امواج متفاوتی است که چشم انسان تنها قادر به دیدن بخش محدودی از آن است. این محدوده با نام طیف مرئی (Visible Spectrum) شناخته می‌شود که طول موج آن حدودا بین 400 تا 700 نانومتر است. سایر طیف‌هایی با طول موج بالاتر و پایین‌تر از این محدوده به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که Infra-Red (مادون قرمز یا فروسرخ با طول موج‌هایی بلندتر از قرمز) و Ultraviolet (فرابنفش با طول موج‌هایی کوتاه تر از بنفش) شناخته شده‌ترین آنها هستند.

طیف رنگ

درک ما از جهان و محیط خارج بر مبنای نور مرئی است و چشمان ما در حالت غیرمسلح قادر به تماشای جهان با طیف‌های نوری دیگر نیست. تصاویر مادون قرمز (عکس و فیلم) این امکان را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا جهان را ورای محدودیت‌های فیزیولوژی انسان به نمایش بگذراند. گلن رایان یکی از هنرمندانی است که از کارهای او باید به عنوان دقیق‌تر «شبه مادون قرمز» (Near Infra-Red) نام برد، زیرا کمی بالاتر از طول موج‌های قرمز را پوشش می‌دهند. (حدودا طول موجهای 720 تا 930 نانومتری، تصویر شماره 2) از این پس در متن از Near Infra-Red با عنوان ساده‌تر IR یاد می‌شود.

نور مرئی و مادون قرمز

۲. تصاویر گذر زمان (Time-lapse): گلن رایان را به معنی دقیق کلمه نمی‌توان هنرمندی فعال در این حیطه به شمار آورد، اما در معروف‌ترین اثر منتشر شده او، Karst Country، می‌توان جلوه‌هایی نزدیک به تصاویر گذر زمان را یافت. (این اثر در آوریل 2014 در لیست بهترین تایم لپس‌های سایت Fubiz قرار گرفت) یک ویدئوی تایم لپس به معنی دقیق‌، تکنیکی و تیپیکال به ویدئویی گفته می‌شود که از کنار هم قرار گرفتن سری عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های عکاسی (Still Camera) به وجود می‌آید. این عکس‌ها با فاصله زمانی معین (برای مثال هر 30 ثانیه یکبار) از سوژه واحدِ متحرکی (برای مثال یک گُل در حال رشد) گرفته می‌شوند و موضوع آنها بیشتر نمایش حیات در بازه‌های زمانی طولانی است. (برای مثال نمایش حیات و جنب و جوش یک شهر در طول 24 ساعت‌، در ویدئویی 5 دقیقه‌ای).

 در ادامه مصاحبه اختصاصی زومیت با گلن رایان را می‌خوانید:

Glen-Ryanاین یک مصاحبه اختصاصی از طرف سایت زومیت هست. قبل از هر چیز یک معرفی کلی از خودتان ارائه کنید.

من یک هنرمند عکاس و تصویرساز تجاری هستم که در ناحیه جنوب شرقی استرالیا کار و زندگی می‌کنم. در حال حاضر در کانبرا (Canberra) ، پایتخت استرالیا ، زندگی می‌کنم. جایی که کمپانی من، Silverdory در آنجا قرار دارد. همچنین جدا از خلق تصاویر IR در پروژه‌هایی مثل Karst Country و پروژه پیش رو، Brindabellas ، از هواداران و فعالان پرشور حفظ محیط زیست و طبیعت استرالیا هستم.

برای ما که از بیرون به شما و هنرتان نگاه می‌کنیم ، هنرمندی هستید که با پشتکار زیاد و به شکل منظم تصاویر تایم لپس و IR از طبیعت (Nature) و مناظر (Landscapes) تهیه می‌کنید. کمی بیشتر در مورد هنرتان صحبت کنید، قصد دارید در آینده هم این هنر را دنبال کنید؟ و اینکه چطور به فکر ایجاد چنین تصاویری افتادید؟

از سال 1998 قسمت بزرگی از آثار و فعالیت من شامل تهیه تصاویری از مناظر طبیعی با تکنیک IR می‌شود. این تصاویر در ابتدا شامل تصاویری از مناطق ساحلی و جنوبی New South Wales (ایالتی در جنوب شرقی استرالیا) می‌شد که من در آنجا بزرگ شدم. در طول سال‌های اخیر عکس‌هایی را از مناظر کانبرا ، مثل مناظر صخره‌ای و رسوبی Wee Jasper (که در پروژه Karst Country می‌توانید ببینید) ، تهیه کردم و در حال حاضر روی مناظری از رشته کوه Brindabella کار می‌کنم. این پروژه‌ها در قالب چاپ کتاب و همچنین تصاویر متحرک IR که از طریق دوربین‌های فیلمبرداری اصلاح شده RED ضبط شده‌اند، عرضه می‌شوند.

در واقع یک هنرمند فعال در زمینه تایم لپس نیستم. تنها تصاویر تایم لپسی که تا به حال تهیه کرده‌ام برخی از نماهای ویدئو و پروژه Karst Country است. در ضمن هیچ وقت تصاویر تایم لپسی را با دوربین‌های عکاسی و از طریق گرفتن سری عکس‌ها و ادغام و چیدن آنها به صورت یک سکانس و ویدئو تهیه نکرده‌ام. بیشتر نماهای Karst Country به صورت تصاویر متحرک (Motion Footage) در دوربین‌های RED Scarlet و Epic-X و با نرخ فریم‌های پایین ضبط شده و سایر بخش‌ها هم با نرخ فریم نرمال و بعضا فریم ریت‌های بالا گرفته شدند. در واقع Karst Country را نمی‌توان یک ویدئوی تایم‌لپس به حساب آورد. فریم ریت پایین و اکسپوژ طولانی در این پروژه راهی بود برای غلبه بر محدودیت‌های تکنیکی دوربین برای ضبط تصاویر IR. ما در پروژه IR اخیرمان (Brindabellas) تکنیک فیلم‌برداری تصاویر IR را به مرحله بالاتری از پیچیدگی رسانده‌ایم. با کمک دوربین‌های اصلاح شده که اجازه فیلم‌برداری در نرخ فریم‌های مختلف را به ما می‌دهند. Brindabellas فوتیج‌های بیشتری را با فریم ریت‌های بالاتر (اسلوموشن) شامل می‌شود و همچنین با گستره بیشتری از فریم ریت‌های مختلف ضبط شده است.

اطلاعاتی در مورد Silverdory بدهید. این شرکت با چه هدفی تاسیس شده و در چه حوزه هایی فعالیت می‌کند؟

Silver Dory کمپانی است که آن را در کانبرا تاسیس کردم. ما طیفی از خدمات مختلف را در زمینه تصویر ارائه می‌دهیم. از تصاویری با طیف‌های نوری خاص تا عکس‌ها و ویدئوگرافی‌های تجاری مرسوم (به شکل ویژه تصاویر زیست محیطی و حتی تصاویر مرتبط با غذا و آشپزی برای شبکه‌ها). پروژه‌های هنری مثل پروژه‌های Karst Country و Brindabellas هم به کمک همین کمپانی (Silver Dory) تهیه و تولید می‌شوند.

آیا همکاری هم دارید؛ «جیمز وان در موزل». به نظر می‌رسد جیمز قسمت مرموز پروژه‌ها باشد!

جیمز سرپرست بخش پست پروداکشن (پس از تولید) شرکت Silver Dory است. او بیشتر کارهای تدوین را در پروژه‌های بزرگ (چه هنری و چه تجاری) انجام می‌دهد. جیمز همچنین یک عکاس ، ویدئوگرافر و فیلمساز است و کارهای زیادی را برای مراجعه کنندگان خودش انجام داده است. در پروژه Karst Country جیمز سرپرست بخش ایده و کانسپت، سرپرست تهیه کنندگان، تدوینگر و اصلاح‌کننده رنگ (Colorist) کار بود. (البته او برخی از نماها را هم گرفت). در پروژه Brindabellas جیمز سرپرست نویسندگان و تهیه کنندگان و همچنین تدوینگر و اصلاح کننده رنگ است. علاوه بر این گاهی به عنوان دستیار فیلمبردار هم کمک می‌کند. به طور کلی جیمز در پروژه های IR سرپرست تهیه کنندگان و مرحله پس از تولید است و من بیشتر تصاویر را ضبط می‌کنم.

کارست کانتری

حالا بیشتر در مورد کارهایتان صحبت کنیم و نگاهی به Karst Country بیندازیم. در تاریخ هنر  بازنمایی‌های زیاد و متنوعی را از مناظر (Landscape) در فرم‌های هنری مختلف (نقاشی، عکاسی، فیلم‌های مستند و...) داشتیم که از آن جمله می‌توان به نقاشان عصر طلایی هلند در قرن 17، گروه f/64 در دهه 20 و هنرمندان بیشمار دیگر اشاره کرد. کارهای شما به خصوص شباهت زیادی با عکس‌های Jay Wesler دارد. می‌خواهیم بدانیم جنبش و مکتبی هست که خودتان را وامدار و دنباله‌رو آن بدانید؟ نه لزوما جنبش‌های هنری بلکه حتی جنبش‌های اجتماعی (برای مثال وضعیت توریستی استرالیا و اقتصادی که از پی آن می‌آید) به طور کلی منابع الهام شما در کارهایتان چیست؟

واقعا هیچ کدام از جنبش‌های هنری را دنبال نمی کنم و خودم را جزوی از هیچ جنبش به خصوصی نمی‌دانم. فقط فردی هستم که به کشف مناظر علاقه‌مند است و این چالش را دوست دارم که آنها را به کمک تکنیک IR از زاویه دیگری به نمایش بگذارم. چشمه الهام من چیزی نیست جز مناظری (طبیعی) که هر روز آنها را می‌بینم و پروژه‌ها را با شهودی که در طبیعت من وجود دارد به پیش می‌برم. هیچ برنامه و هدف اجتماعی گسترده‌ای مدنظر نیست. فقط شهود خودم و مناظر و نور.

ما انسان‌ها در طول تاریخ رویکردهای متفاوتی نسبت به منظره داشته‌ایم. اینجا می‌خواهیم تفاوتی بین منظره (Landscape) و طبیعت (Nature) قایل شویم. گاهی اوقات رابطه آیینی و بدوی با آنها داشته‌ایم، گاهی طبیعت را به عنوان امر شکوهمند (Sublime) درک کردیم که حتی می‌تواند جنبه‌های اخلاقی داشته باشد و گاهی نیز آن را به عنوان ابزار در صنعت توریستی فرض کرده‌ایم. دیدگاه شما در ساخت این آثار چیست؟ این کارها به گونه‌ای است که انجمن‌ها و سازمان‌های حامی محیط زیست آنها را در صفحه فیس‌بوک خودشان منتشر کنند؟ آیا نمایانگر نوعی اتوپیا نیستند؟ در واقع اتوپیایی به نظر می‌رسند که از فرط دور و تک افتادگی به فساد کشیده شده‌اند. رویکرد شما به منظره‌ها چیست؟

رویکرد من به چشم‌اندازها و مناظر این است که هر منظره‌ای سحر و جادوی مخصوصی را دارد که یک تصویر دو بعدی ساده نمی‌تواند همیشه آن را بدون استفاده از تکنیکی که یک عنصر فراواقع‌گرا (سوررئال) را به آن منظره اضافه کند، به تصویر بکشد. تکنیک‌هایی مثل IR. من هیچوقت به دنبال منظره های عجیب و غیر قابل دسترس نبودم که مردم در حالت عادی هیچ زمانی امکان دیدنش را ندارند. مناظری مثل منظره‌های ایسلند یا قطب جنوب. من بیشتر علاقه‌مندم که جلوه متفاوتی از مناظری را به نمایش بگذارم که مردم هر روز آنها را می‌بینند، اما امکان دارد به دلیل عدم داشتن وقت و یا تمایل آنچنان که باید به جزئیات آن توجه نکنند. مناظری که در Karst Country و یا Brindabellas به نمایش گذاشته شد به سادگی قابل دسترس هستند و بیشتر آنها تنها چند دقیقه با پایتخت استرالیا فاصله دارند. بیشتر مردم هر روز آنها را می‌بینند اما نه به آن شکلی که من آنها را می‌بینم و تلاش می‌کنم که به تصویر بکشم. من طبیعت و مناظر استرالیا را تاریک، موحش و مشوش می‌بینم. به هیچ وجه تلاش نمی‌کنم آنها را به شمایل رمانتیک‌ها نشان بدهم. همچنین فکر نمی‌کنم تلاش کرده باشم بیانه‌ای را با تصاویرم در خصوص آرمانشهر یا فساد ارائه بدهم. تنها کاری که کردم نمایش سویه‌های سوررئال طبیعتی است که مردم هر روزه در مجاورت آن هستند.



از نظر اقتصادی این تصاویر سودی هم به همراه دارند؟ و راه‌های سوددهی آنها از چه طریقی است؟ آیا آنها را به عنوان Stock Footage در اختیار سایت‌های مرتبط قرار می‌دهید؟

ما کارگزاری در این زمینه داریم و فوتیج‌های مختلفی را به عنوان Stock Footage می‌فروشیم. چه تصاویر IR و چه تصاویر رنگی معمولی. Karst Country به شکل تجاری عرضه نشد (در واقع بیشتر تجربه‌ای بود در زمینه تصاویر IR) اما Brindabellas در فرمت‌های مختلفی عرضه می‌شود. به شکل کلی منبع مالی پروژه‌های هنری ما از طریق پروژه‌های تجاری تامین می‌شود. اما Brindabellas در قالب‌های تجاری مختلف مثل فیلم (برای دانلود) و چاپ به صورت کتاب برای فروش عرضه می‌شود.

به عنوان یک اثر هنری (Artwork) آیا بستری برای نمایش این آثار (از آنجا که در ژانر و فرم خاصی هم مثل مستند نمی‌گنجند) وجود دارد؟ ظاهرا یک بار آنها را در سینمایی به نمایش گذاشتید.

پروژه‌ای مثل Brindabellas طوری ضبط و تهیه شده که قابلیت پخش در سینماهای 4K (منظور سینماهایی با پروژکتور 4K) را دارد. یک نسخه 30 دقیقه‌ای 4K آن را اوایل 2014 در National Film و Sound Archive در کانبرا به نمایش گذاشتیم. بنابراین امیدواریم بتوانیم نسخه نهایی (90 دقیقه‌ای) را در آینده در بعضی از سینماها به نمایش بگذاریم. اما سینما برای کارهایی از این دست پتانسیل کمی دارد. در بهترین حالت هزار یا هزاران نفر می‌توانند کار را ببینند، در صورتی که تعداد کسانی که می‌توانند کار را به شکل آنلاین ببینند و خریداری کنند به میلیون‌ها نفر می‌رسد. بنابراین ما بیشتر تمرکز خود را بر توزیع و پخش آنلاین کار گذاشتیم.

کمی از روندکاری عادی و معمول روزانه‌ تان برای گرفتن نماها بگویید.

برای پروژه‌های هنری IR دو نوع محصول تهیه می‌شود. عکس‌ها روی دوربین‌های اصلاح شده (برای تصاویر IR) نیکون و کانن گرفته می‌شند و بعد به کمک فتوشاپ و پلاگین Adobe Camera Raw روی آنها اصلاحاتی صورت می‌گیرد. فیلم‌ها در رزولوشن 5K و فرمت Redcode (فرمت Raw دوربین های Red) و با دوربین اصلاح شده Red Epic-X گرفته می‌شوند. این تصاویر در مرحله پس از تولید غالبا با نرم افزار ادوبی پریمیر پرو تدوین و اصلاح رنگ می‌شوند و از ادوبی افترافکت هم در صورت نیاز استفاده می‌شود.

کارست کانتری

شما از دوربین‌های Red استفاده می‌کنید. آیا تا به حال پیش آمده که در مرحله پست پروداکشن، تصاویر را به تصاویر مادون قرمز تبدیل کنید؟ غالبا از چه طیفی از فیلترهای مادون قرمز استفاده می‌کنید؟

ما با دوربین های Red کار می‌کنیم اما تصاویر IR به کمک دامنه‌ای از فیلترها تهیه می‌شوند. دوربین اصلی ما دوربین اصلاح شده Epic-X است که فیلترهای ضد مادون قرمز (IR Cut Filter) آن از سنسور دوربین حذف شده‌اند. البته این دوربین با فیلترگذاری روی لنز می‌تواند تصاویر UV و رنگی معمول (طیف مرئی) را هم ضبط کند. برای تصاویر IR ما دامنه‌ای از فیلترهای 720 تا 930 نانومتری را به کار می‌گیریم. هیچ وقت جلوه تصاویر IR را در پست پروداکشن ایجاد نمی‌کنیم. فقط مقداری اصلاح رنگ روی تصاویر انجام می‌دهیم.

لطفا به لحاظ تکنیکی بگویید دقیقا چه تغییراتی را در دوربین‌های اصلاح شده برای این کار ایجاد کردید.

بیشتر دوربین‌ها فیلتر ضد مادون قرمز را در جایی مقابل سنسور خودشان دارند. در دوربین اصلاح شده ما یعنی Red Epic-X ما OLPF یا Optical Low Pass Filter استاندارد دوربین را که شامل یک فیلتر ضد مادون قرمز بود برداشتیم و آن را با یک OLPF بدون فیلتر ضد مادون قرمز جایگزین کردیم. این موضوع به ما اجازه می‌دهد که تصاویر متنوع مادون قرمزی را به کمک فیلترهای IR مختلف تهیه کنیم. همان طور که گفتم ما از طیف فیلترهای 720 تا 930 نانومتری استفاده می‌کنیم. البته می‌توانیم با گذاشتن فیلترهای ضد مادون قرمز در مقابل لنز تصاویر رنگی معمول هم با این دوربین بگیریم.

از چه لنزهایی برای تصاویر IR استفاده می‌کنید؟

بیشتر تصاویر IR را با لنزهای نیکون می‌گیریم. عموما لنزهای 70-200mm 2.8 VR2 و 300mm f4 و 200mm Micro-Nikkor.

نظرتان در مورد دوربین Alexa XT B&W چیست؟ این دوربین به شکل سیاه و سفید فیلم برداری می‌کند و فیلترهای مخصوص IR در خود دوربین موجود است. یک بار گفتید که علاوه بر قیمت بالا‌، رزولوشن کمتری (2.5K) هم دارد. چرا 4K بودن تصویر برای شما مهم است؟

Alexa XT در نوع خودش دوربین خوبی به شمار می‌رود، اما خیلی گران قیمت است و همچنین محدودیت‌هایی را برای کار ما ایجاد می‌کند. ترجیح می‌دهم که 5K و Raw فیلمبرداری کنم که امکانات زیادی را در پست پروداکشن در اختیار من می‌گذارد. کراپ (حذف قسمتی از کادر) ، گرفتن لرزش دوربین و نظایر آن. به علاوه اینکه کار نهایی یک پروژه 4K خواهد بود بدون هیچ گونه بزرگنمایی که به کاهش کیفیت منجر شود. ما همه فوتیج ها را به شکل 5K می‌گیریم و به صورت 4K عرضه می‌کنیم که هم در مرحله پس از تولید دستمان برای انجام تغییرات باز باشد و هم محصول را در رزولوشن‌های مختلف برای نمایش در مکان‌های مختلف عرضه کنیم. همچنین می‌توانم از برخی از فریم‌های این فیلم‌ها به عنوان تصاویر ثابت (عکس) استفاده کنم. کافی است تصاویرتان را ببینید که به شکل 4K روی پرده سینما نمایش داده می‌شوند و آن را نمی‌شود با هیچ تصویر دیگری مقایسه کرد. کیفیت خارق‌العاده است. از طرفی بیشتر مشتری‌ها و کارگزارهای ما تصاویر 4K را ترجیح می‌دهند. بنابراین استفاده از دوربینی مثل Alexa XT چندان برای ما مناسب نیست.

کارست کانتری

غالبا با چه نرخ فریمی فیلم برداری می‌کنید؟

بسته به سوژه‌ای که فیلم‌برداری می‌کنیم با فریم ریت‌های مختلفی کار می‌کنیم. بیشتر تصاویری که ضبط می‌کنیم بین 16 الی 100 فریم در ثانیه هستند. بعد از Karst Country ما به شکل کلی با نرخ فریم‌های بالاتری کار کردیم.

یکی از مسائل هنگام کار در طبیعت بحث تجهیزات است. دوربین‌های Red را در برابر تغییرات جوی چطور هستند؟

هیچ‌گاه مشکلی را با دوربین‌های Red نداشته‌ایم. چه در شرایط برفی و یخ بندان و چه در روزهای داغ تابستانی.

فکر می‌کنیم پست پروداکشن را با محصولات ادوبی انجام می‌دهید. افترافکت و پریمیر پرو. آیا تغییرات کامپوزیتی هم در تصاویرتان انجام می‌دهید؟ برای مثال عوض کردن آسمان یک نما.

بیشتر کارهای پست پروداکشن را این روزها با پریمیر پرو انجام می‌دهیم. کارهایی مثل اصلاح رنگ و گرفتن لرزش دوربین. هیچ وقت کارهای کامپوزیتی مثل جایگزین کردن آسمان را در کارهایمان انجام نمی‌دهیم.

لطفا کمی در مورد پروژه جدید Brindabellas صحبت کنید. ظاهرا در این پروژه وارد دنیای ماکرو هم شده‌اید.

Brindabellas مهمترین پروژه و اثر هنری IR ما تا به امروز است. Karst Country در حقیقت در لابه لای عکس‌هایی که برای نمایشگاه می‌گرفتیم ساخته شد. اما Brindabellas از همان ابتدا برای یک اثر 4K در حیطه IR طراحی شد. فیلمبرداری از می 2013 آغاز شد. اما به مرور مقیاس و کانسپت کار گسترش پیدا کرد. Brindabellas مثل Karst Country به صورت IR فیلمبرداری می‌شود و ما تمرکز خودمان را از مناظر صخره‌ای-رسوبی Wee Jasper به منظره‌های کوهستانی Brindabella در غرب کانبرا معطوف کردیم. برای این اثر تصاویر ماکرو هم ضبط کردیم. قصد داریم Brindabellas را در قالب یک اثر 90 دقیقه‌ای اواخر سال 2014 منتشر کنیم و تا جایی که می‌دانیم این اثر تنها اثر بلند در جهان خواهد بود که به شکل کامل به صورت IR فیمبرداری شده است.

آیا برنامه‌ای برای گرفتن تصاویر Nocturne و Moonlight دارید؟ به نظر می‌رسد این کار هم با رویکرد شما سازگار باشد.

هیچ برنامه قطعی و مشخصی برای گرفتن تصاویر شبانه نداریم، هر چند که در گذشته برای انجام تست‌هایی با همکارا‌نمان صحبت‌هایی داشتیم. شاید در آینده کارهایی را در این زمینه انجام دادیم.